LIVSFÖRÄNDRING SOM PÅVERKAR
AFFÄRSSYSTEM – MICROSOFT BUSINESS CENTRAL
Att byta affärssystem utan rätt stöd kan upplevas som krångligt, och kan lätt bli en långdragen process. I Sagittas fall fanns inte tid för det. Deras affärssystem var framtaget av ett småskaligt företag, och när utvecklaren sedan annonserade sin pension stannade därför systemets framtid av och kontinuerlig support försvann. De var därför mycket angelägna om att lösa situationen omgående och tog kontakt med oss på IT-Stöd för snabb hjälp.
Vi besökte dem på plats och presenterade två alternativa vägar att gå – Fortnox och Microsoft Business Central. För Sagitta landade beslutet i det sistnämnda, och migreringen från det egna systemet till Business Central påbörjades.
KORT OM SAGITTA
Företaget Sagitta grundades i Mariestad år 1987 av Rolf och Nils, och har sedan dess erbjudit material för pedagogik med främsta fokus på ämnena matematik och NO. Den primära kundgruppen är skolor och kommuner.
Grundat: 1987
Antal anställda (år 2024): 9 st
Omsättning (år 2023): 50 022 Tkr
Utmaning: Föråldrat affärssystem utan support
Anders Uppström, inköpare, pratar gott om möjligheterna med BC:
”Vi gillar verkligen kopplingen till Excel, att allt man gör i affärssystemet kan kopplas till detta tycker vi är bra.”
SATSNING FÖR FRAMTIDEN
Som så många andra, såg Sagitta möjligheterna med Business Central. Att kunna koppla ihop företagets vitala delar, så som ekonomi, lager och försäljning, och få en lättare överblick av automatiserade processer är verkligen fördelaktigt för framtida utveckling.
”Vi fastnade främst för flexibiliteten med systemet, samt den breda möjligheten till anpassningar” säger Camilla Hallberg, VD för Sagitta.
Med molnbaserade Business Central behöver man inte heller tumma på säkerheten, något som var en viktig ståndpunkt att ta hänsyn till med tanke på anledning till Sagittas migration.
”Anledningen till att vi valde Business Central var just för att vi inte ville känna oss begränsade, och undvika känslan av att vi vuxit ur systemet inom några år” fortsätter Camilla.
ANPASSAT EFTER VERKLIGHETEN
Även om Microsoft har tänkt på det mesta i sin produkt, så har naturligtvis olika verksamheter också olika behov. Då är det värdefullt att kunna anpassa systemet genom olika integrationer, något som vi på IT-Stöd också gjort för Sagitta. Den främsta och viktigaste anpassningen vi hjälpt till att genomföra är att integrera deras webbshop, som till stor del utgör deras viktigaste försäljningskanal, med affärssystemet. Utöver detta har mindre åtgärder vidtagits för att uppnå liknande resultat som innan övergången, då de tidigare hade funktioner som inte är standardiserade.
Då starten för projektet blev hastig, så upplevde Sagitta en avsaknad av någon att bolla tankar och funderingar med. De hade önskat en djupare inledande intervju, vilket är något som vi på IT-Stöd tagit med oss för framtiden och som vi också förbättrade under projektets gång:
”Sammanfattningsvis så är vi nöjda med hjälpen vi fått av IT-Stöd. Personerna vi haft kontakt med är alla trevliga och positiva, löser snabbt problem som uppstår och närheten är verkligen en fördel” säger Camilla & Anders.
Genom ett tätt samarbete, och en dialog där tankar och idéer bollats fram och tillbaka har vi tillsammans med Sagitta uppnått en betydligt bättre funktionalitet med Business Central än med tidigare system – En vinst för samtliga parter involverade i projektet!
DETTA HAR VI PÅ IT-STÖD GJORT FÖR SAGITTA
- Tillämpat en snabb övergång mellan tidigare affärssystem och Microsoft Business Central.
- Skapat en sömlös integration mellan webbshop och affärssystem för effektiv synkronisering av produkter, ordrar och kundinformation.
- Anpassat systemet enligt önskemål och idéer för Sagittas verksamhet.