ANPASSAT AFFÄRSSYSTEM SOM FYLLER MÅNGA FUNKTIONER
AFFÄRSSYSTEM & INTEGRATIONER – WINBAS, ONGOING & EAZYSTOCK
Det familjära företaget Magnihill har sedan 50-talet odlat, producerat och importerat fina, ekologiska produkter från växtriket med ett tydligt mål – att alla ska kunna avnjuta kvalitativ mat året runt, oavsett säsong. Att bedriva en verksamhet inom livsmedelsindustrin är lite mer komplext än att vara verksam inom andra områden. Här gäller det att hålla ordning på att allt går rätt till i alla led; produktion, förpackning, förvaring och innehållsdeklaration för att nämna några. För detta behövs ett bra och anpassat affärssystem, och det är här vi på IT-Stöd kommer in i bilden!
KORT OM MAGNIHILL
Magnihill grundades 1957 av Lennart Pehrsson. Idag drivs företaget av hans dotter Wiveca. Det småskaliga jordbruket utvecklades med tiden till en fullskalig produktion med fokus på hållbarhet, ekologi och djupfrysta produkter från växtriket som ska kunna avnjutas året om.
Grundat: 1957
Antal anställda (år 2024): 45 st
Omsättning (år 2023): 293 395 Tkr
Utmaning: Föråldrat affärssystem
”Arbetet med IT-Stöd har fungerat mycket bra! Vi uppskattar både kompetensen och det effektiva arbetet. Det finns nästan alltid någon på plats som svarar och fixar till eventuella fel vi upptäckt.”
– Fredrik Almgren, Ekonomi/IT-chef på Magnihill
EN KROKIG RESA MOT ETT NYTT SYSTEM
För att förstå Magnihills situation så behöver vi backa bandet en aning. Magnihill kom i början av 2000-talet i kontakt med en lokal datakonsult i Skåne som hjälpte dem att bygga ett komplett och synkroniserat system, med Winbas som grund, anpassat för deras behov. Detta system fyllde precis den funktion som Magnihill önskade att uppnå, med en tydlig överblick över import och export av varor, lagerplats och lagerantal mellan de lokala samt externa fryslagren, etc. Dessvärre övergick så småningom lyckan av det till synes perfekta systemet, till frustration. Systemet hade efter hand många brister då konsulten på grund av pension slutade utveckla systemet, vilket gjorde det föråldrat. Det krävdes dessutom mycket manuellt arbete, något som expanderande Magnihill inte hade tid för.
Efter noggrant övervägande bestämde de sig för att byta affärssystem, och valde att satsa på Microsoft AX. Dessvärre möttes de av ytterligare motgångar, och valde därför att återgå till Winbas och de egna integrationerna. Investeringen i Microsoft AX blev ett stort och dyrt projekt, med många timmar åt spillo.
SVARET ÄR INTEGRATIONER
Efter denna tuffa uppförsbacke kommer Magnihill i kontakt med oss på IT-Stöd, och vi föreslår en betydligt simplare lösning; nämligen att behålla grunden i Winbas affärssystem men ersätta de egenutvecklade integrationerna mot standardsystem. Standardsystemet vi presenterade, senare också lösning, var Ongoing Warehouse. Ongoing har en marknadsledande plats inom WMS-system i Norden, och valet föll sig därför naturligt. Det uttrycktes även en önskan om ökad lageroptimering, och vi introducerade EazyStock till projektet.
I detta skede är alltså affärssystem och lagerhantering klart. Nu saknas endast ett system för hantering av produktrecept, innehållsdeklarationer och produktkalkyler – något som Foptec är branschledande inom. Vi hjälper Magnihill att implementera dessa så att de jobbar tillsammans med Winbas, vilket ger en komplett och fungerande lösning för en effektiviserad arbetsprocess utan manuellt arbete.
DETTA HAR VI PÅ IT-STÖD GJORT FÖR MAGNIHILL
- Utvecklat det befintliga affärssystemet till ett mer anpassat efter livsmedelsproduktion, enligt de önskemål som Magnihill uttryckt.
- Ersatt det egenutvecklade, bristfälliga, systemet för hantering av lager, produktion och förpackning mot standardsystem.
- Standardsystemen som vi föreslog, Ongoing Warehouse, EazyStock och Foptec, integrerades med det befintliga affärssystemet och skapade en komplett helhetslösning för hela verksamheten.
”Vi skulle rekommendera IT-Stöd till personer i liknande situation. De anpassningar och samarbeten IT-Stöd har föreslagit har alltid stämts av med Magnihill i förväg, och de lyssnar väldigt bra på våra behov. Skulle behoven ändras, eller att vi efterhand sett en annan önskad lösning så har det varit smidigt att kunna bygga om de funktionerna.”
– Fredrik Almgren, Ekonomi/IT-chef på Magnihill
Vill du också göra en spännande resa? Kontakta oss!
